5 tips voor een veilige badkamer

Vallen in huis is een groeiend probleem, met steeds vaker fatale gevolgen. Wist u dat alleen al in Nederland  ruim 96.000 senioren jaarlijks na een valpartij op de spoedeisende hulp belanden? De gevolgen zijn vaak desastreus. Hoe ouder we zijn, hoe hoger de kans op ernstig letsel en overlijden, zo blijkt uit de statistieken.  Er zijn verschillende oorzaken waardoor mensen vallen. Lees in deze blog wat u kunt doen om een valpartij in de badkamer te voorkomen.

Tip 1: Voorkom uitglijden

De vloer van een badkamer kan door vocht glad worden. Zorg er daarom voor dat de vloer voorzien is van een anti-slip coating zodat de kans op uitglijden verkleint. Vermijd het gebruik van losse badmatjes op de badkamervloer. Deze verhogen het valrisico. Het is in ieder geval belangrijk om ook niet uit te glijden op de trap. Een traplift kan hier ook aan bijdragen. Met zo’n elektrische stoellift kom je veilig op de eerste etage. Je hebt liften voor een rechte trap, maar ook voor een smalle trap of een variant met bochten.

Tip 2: Voorkom struikelen over de bad- of doucherand

Voor veel mensen vormt de hoogte van de rand van het bad of de douche een gevaarlijk obstakel bij het in en uit bad stappen. Wanneer u de keuze heeft tussen een bad of een douche, zorg dan dat u kiest voor een comfortdouche. Een comfortdouche is een douche met een lage instap. Deze is veel veiliger dan een bad.

Tip 3:  Zorg voor voldoende houvast

Bij het In- of uit bad stappen, of het overeind komen na een toiletbezoek. Kan een  wandbeugel of toiletbeugel u extra steun bieden bij het opstaan of gaan zitten. Zo heeft u altijd extra houvast wanneer dat nodig is.

Tip 4: Voorkom verbranding

Gebruik van de bad- of douchekraan, kan leiden tot verbranding. Maak daarom gebruik van een thermostaatkraan. Met een thermostaatkraan houdt u het water exact op de door u ingestelde temperatuur. Stel voor uw eigen veiligheid de thermostaatkraan af op een maximumtemperatuur om het risico op brandwonden te vermijden. Daarnaast adviseren wij u gebruik te maken van een kraan die voorzien is van technologie die ervoor zorgt dat de buitenkant van de kraan nooit te heet wordt zodat u niet uw handen kunt verbranden wanneer u de kraan wilt vastpakken.

Tip 5: Maak gebruik van een douchestoel

Wanneer u moeite heeft om langere tijd te staan onder de douche of bang bent om te vallen, adviseren wij u gebruik te maken van een inklapbare douchestoel . Het bespaart veel ruimte in uw douche en is veel steviger dan een losse douchestoel, welke los staat en daarmee onveiliger is.